دانستنی های روان رشد

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

  • انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

  • نویسنده: برنامه نویس ره وب

  • دسته بندی: مشاوره و درمان بزرگسالان

استرس و اضطراب دو واژه ای هستند که در زندگی روزمره به اشتباه به جای یکدیگر استفاده میشوند. اما تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی تفاوت اضطراب و استرس بپردازیم و فرق بین این دو احساس را بیان کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت بین این دو را درک کنیم.

استرس چیست؟

استرس امروزه یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی افراد شده است. استرس واکنش طبیعی بدن به چالش ها و تهدیدات است. یکی از هدف های مغز ما،‌ حفظ سلامت ما است. پس طبیعی است که وقتی وارد شرایط جدیدی می شویم و یا تغییری در محیط اطراف ما به وجود می آید، احساس استرس داشته باشیم که عموما با ضربان قلب بالا شناخته میشود.

علائم استرس

  • افزایش ضربان قلب و تنفس
  • تعریق
  • لرزش
  • تنش عضلانی
  • سردرد
  • درد معده
  • بی‌خوابی
  • خستگی
  • کاهش اشتها

حتما دقت کنید که ٰشدت و نوع علائم استرس در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است فقط چند مورد از این علائم را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم شدیدتر و متعددی را داشته باشند.

اضطراب چیست؟

از آن طرف اضطراب، نوعی احساس نگرانی و تشویش است که در واکنش به خطر یا تهدید در ذهن افراد ایجاد می شود. این احساس، تا حدی طبیعی و قابل درک است، اما زمانی که شدت و فراوانی آن از حد طبیعی فراتر رود، می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. برای مثال ممکن است تا ماه ها با یادآوری آن خاطرات، شما احساس ترس و نگرانی کنید. دلیل اضطراب ممکن است همیشه قابل شناسایی نباشد.

علائم اضطراب

  • مشکل در تمرکز و حافظه
  • لرزش
  • احساس غم و افسردگی
  • خستگی

ممکن است که شدت این علائم در هر فرد کمی متفاوت باشد. همچنین مدت این علائم نیز میتوانند با توجه به شرایط مختلفی و برای هر فردی متغیر باشند. پس مهم است که برای دریافت بهترین نتیجه و درمان، از خدمات مشاوره اضطراب تخصصی استفاده کنید و از بهترین روانشناسان راهنمایی بگیرید.

فرق استرس و اضطراب

مهمترین تفاوت استرس و اضطراب، در وجود یک دلیل مشخص است. دلیل استرس معمولا مشخص است و به یک موقعیت خاص مربوط است،‌ به طوری که وقتی آن مشکل و محرک حل شد، استرس شما نیز از بین میرود، اما از آن طرف، نگرانی همیشه یک دلیل خاص و عامل استرس زا ندارد.

ویژگی استرس اضطراب
منبع چالش یا تهدید خارجی بدون تهدید خارجی آشکار
شدت خفیف تا متوسط می تواند شدید باشد
مدت موقتی می تواند مداوم باشد
تمرکز بر روی یک چالش یا تهدید خاص مبهم و فراگیر
علائم

افزایش ضربان قلب، فشار خون و تنفس، تعریق، لرزش، مشکل در تمرکز

نگرانی، بی‌قراری، مشکل در تمرکز، تحریک‌پذیری، خستگی، مشکلات خواب

در این قسمت به طور خلاصه و کامل فرق بین استرس و اضطراب را بیان کردم و همه موارد مهم آن ها را توضیح دادیم. به طور خلاصه تفاوت اساسی در منبع آنهاست. استرس ناشی از یک عامل خارجی است، در حالی که اضطراب اغلب ریشه در افکار و نگرانی های درونی دارد که عموما کاملا مشخص نیستند.

آیا احتمال تبدیل استرس به اضطراب و به عکس وجود دارد؟

همانطور که گفتیم، استرس و اضطراب تفاوت های بسیاری دارند، اما ارتباط نزدیکی نیز با یکدیگر دارند. در برخی موارد استرس ممکن است باعث اضطراب شود. برای مثال اگر درباره یک چیز بزرگ در آینده استرس دارید، ممکن است به خاطر هر چیز کوچکی ناراحت شوید و اضطراب داشته باشید.

راهکارهای مدیریت استرس و اضطراب

هر دو استرس و اضطراب ریشه در چالش های روزمره، فشارهای روانی و نگرانی های آینده دارند و می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارند. با این حال، خبر خوب این است که راهکارهای موثری برای مدیریت استرس و اضطراب وجود دارد که می توانیم با آن ها اضطراب و استرس خودمان را مدیریت کنیم.

1. تکنیک های آرامش بخش: روش های مختلفی برای آرام سازی ذهن و بدن وجود دارند که می توانند به طور قابل توجهی در کاهش استرس و اضطراب موثر باشند. برخی از این تکنیک ها شامل موارد زیر هستند که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

  • تنفس عمیق
  • مدیتیشن
  • یوگا
  • تصور کردن مکان های آرام کننده مانند ساحل

2. ورزش و تمرین بدنی: ورزش، یکی از بهترین راه ها برای مقابله با استرس و اضطراب است. فعالیت های فیزیکی، اندورفین ترشح می کند که به بهبود خلق و خو و کاهش تنش کمک می کند. حتی 30 دقیقه پیاده روی در روز نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در این زمینه داشته باشد.

3. صحبت کردن درباره آن: از دیگر راهکارهای موثری که برای مدیریت استرس و اضطراب به کار میرود، صحبت کردن درباره آنها است. به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات خود با دیگران، می تواند به شما در درک بهتر آنها، یافتن راه حل های مناسب و کاهش بار روانی آنها کمک کند. اگر نمی توانید به راحتی درباره مشکلات خود صحبت کنید، می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین با چت استفاده کنید. دقت کنید که حتما فردی حرفه ای را انتخاب کنید تا به صورت تخصصی شما را راهنمایی کند.

4. خواب کافی: کمبود خواب نیز می تواند استرس و اضطراب را تشدید کند. به همین دلیل، داشتن ۷ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت در شب، برای سلامتی جسم و روان ضروری است. پس حتما به میزان کافی استراحت کنید و خواب خود را تنظیم کنید.

در نهایت به یاد داشته باشید که مدیریت استرس و اضطراب، فرایندی مداوم است و نیاز به تلاش و صبر دارد. با به کارگیری راهکارهای ارائه شده و اتخاذ سبک زندگی سالم، می توانید راحت تر این مسیر را طی کنید. همچنین در این مسیر خوب است یک فرد حرفه ای مانند یک روانشناس تخصصی در کنار خود داشته باشید تا به صورت تخصصی شما را راهنمایی کند. در صورت نیاز همچنین می توانید از خدمات مشاوره اضطراب در کلینیک روانشناسی روان رشد استفاده کنید و با راهنمایی یک فرد متخصص برای درمان این احساسات تلاش کنید.

اشتراک گذاری مطلب در :

نظرات و دیدگاه ها