دانستنی های روان رشد

اختلال اضطرابی چیست؟

  • انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

  • نویسنده: برنامه نویس ره وب

  • دسته بندی: مشاوره و درمان بزرگسالان

تجربه احساس اضطراب در زندگی همه ما یک اتفاق عادی است. اما اضطراب و اختلال اضطرابی متفاوت هستند. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، اغلب ترس شدید و نگرانی بیش از حد درباره اتفاقات روزمره زندگی دارند. این احساسات اضطراب و هراس با فعالیت های روزانه تداخل دارد و کنترل آن دشوار است و ممکن است زندگی فرد را سخت تر کند. اما خبر خوب این است که این اختلال نیز درمان دارد. در این مقاله، به بررسی اختلالات اضطرابی، انواع، علائم، علل و درمان های آن می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این نوع اختلالات، در ادامه با ما همراه باشید.

اختلال اضطرابی چیست؟

همه افراد روزانه درگیر اتفاقات مختلفی هستند و تجربه اضطراب برای ما اتفاقی دور از انتظار نیست. اما اختلالات اضطرابی فراتر از نگرانی یا ترس موقتی است. اضطراب ممکن است بعد از مدتی از بین برود، اما علائم در افراد دارای اختلالات اضطرابی، از بین نمی رود و ممکن است حتی بدتر نیز بشود.

اختلالات اضطرابی می تواند باعث شود افراد سعی کنند از موقعیت هایی که باعث تحریک یا بدتر شدن علائم آنها می شود اجتناب کنند و این باعث میشود که عملکرد شغلی، تکالیف مدرسه و روابط شخصی فرد تحت تاثیر قرار گیرد.

نشانه های اختلال اضطرابی

اختلالات اضطرابی یکی از انواع شایع ترین اختلالات در بزرگسالان هستند که سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار میدهند. این اختلالات میتوانند طیف وسیعی از علائم را داشته باشند که باعث اختلال در زندگی روزمره افراد میشوند. در ادامه برخی از علائم اختلالات اضطرابی را بررسی میکنیم.

  • احساس عصبی، بی قراری یا تنش
  • داشتن احساس خطر قریب الوقوع، وحشت یا عذاب
  • داشتن ضربان قلب افزایش یافته است
  • تنفس سریع (هیپرونتیلاسیون)
  • تعریق
  • لرزیدن
  • احساس ضعف یا خستگی
  • مشکل در تمرکز یا فکر کردن به چیزی غیر از نگرانی فعلی
  • داشتن مشکل در خواب
  • تجربه مشکلات گوارشی
  • داشتن مشکل در کنترل نگرانی
  • داشتن میل به اجتناب از چیزهایی که باعث ایجاد اضطراب می شود

این موارد تنها برخی از علائم شناخته شده اختلالات اضطرابی هستند. مهم است که توجه داشته باشید که همه افراد مبتلا به اختلال اضطرابی همه این علائم را تجربه نمی کنند. برخی از افراد ممکن است فقط چند علامت داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند. شدت علائم نیز می تواند از فردی به فرد دیگر و در طول زمان متفاوت باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است به یک اختلال اضطرابی مبتلا باشید، مهم است که برای کمک حتما از خدمات مشاوره اضطراب استفاده کنید و از یک فرد متخصص راهنمایی دریافت کنید. آنها می توانند به شما در تشخیص اختلال و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب برای شما کمک کنند.

انواع اختلال اضطرابی

همانطور که گفتیم، این اختلالات بسیار فراگیر هستند. شاید جالب باشد بدانید که اختلال های اضطرابی نیز انواع مختلفی دارند که در این قسمت برخی از آن ها را بررسی میکنیم.

۱. اختلال اضطراب فراگیر

این اختلال با نگرانی و اضطراب بیش از حد و مداوم در مورد رویدادها و فعالیت های مختلف روزمره مشخص می شود. این مانند نگرانی گهگاه در مورد چیزها یا تجربه اضطراب به دلیل رویدادهای استرس زا زندگی نیست. افرادی که با این نوع اختلال زندگی می کنند، برای ماه ها ممکن است مکرر اضطراب را تجربه کنند.

۲. اختلال هراس

این اختلال با حملات ناگهانی ترس و وحشت شدید (پانیک) مشخص می شود که اغلب با علائمی مانند تپش قلب، تنگی نفس، سرگیجه و لرزش همراه است. حملات پانیک دوره های ناگهانی ترس شدید، ناراحتی یا احساس از دست دادن کنترل هستند، حتی زمانی که هیچ خطر یا محرک واضحی وجود ندارد.

۳. اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال با ترس و اضطراب شدید در موقعیت های اجتماعی مشخص می شود که فرد را از تعامل با دیگران باز می دارد. به طور خلاصه این اختلال یک ترس شدید و مداوم از زیر نظر گرفتن و قضاوت شدن توسط دیگران است. برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، ترس از موقعیت های اجتماعی ممکن است چنان شدید باشد که به نظر می رسد خارج از کنترل آنها باشد. برای برخی افراد نیز این اختلال و ترس میتواند باعث وجود مشکلاتی در زندگی روزمره آنها شود.

۴. اختلال فوبیا

فوبیا به زبان ساده یعنی ترس شدید یا بیزاری از اشیا یا موقعیت های خاص. اگرچه ممکن است در برخی شرایط مضطرب بودن واقع بینانه باشد، اما ترسی که افراد مبتلا به فوبیا احساس می کنند با خطر واقعی یک موقعیت یا شی تناسبی ندارد و این ترس بیشتر در ذهن فرد است که وجود دارد.

این اختلالات، تنها برخی از نمونه های انواع اختلال اضطرابی هستند. این اختلالات می توانند به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره افراد تاثیر بگذارند و مانع از انجام فعالیت های عادی آنها شوند. خصوصا افرادی که به تازگی مهاجرت کرده اند، باید حتما به این اختلالات و مشکلاتی که ممکن است تجربه کنند دقت داشته باشند و سریعا از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین خارج از کشور استفاده کنند.

علت بروز اختلالات اضطرابی

علل بروز اختلال اضطرابی به طور کامل شناخته نشده است. به طور کلی میگویند که تجربیات زندگی مانند رویدادهای آسیب زا باعث ایجاد اختلالات اضطرابی در افرادی می شود که از قبل مستعد اضطراب هستند. علاوه بر این، صفات ارثی نیز می توانند یک عامل باشد. اما بیایید برخی از علائم احتمالی را در این قسمت بررسی کنیم.

  1. ژنتیک: داشتن سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
  2. شیمی مغز: اختلالات در تعادل برخی از مواد شیمیایی مغز (نوروترانسمیترها) ممکن است در بروز اختلالات اضطرابی نقش داشته باشد.
  3. رویدادهای زندگی: رویدادهای استرس زای زندگی، مانند تروما یا سو استفاده، ممکن است خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی را افزایش دهد.
  4. شخصیت: افرادی که به طور طبیعی مضطرب، خجالتی یا کم رو هستند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات اضطرابی باشند.

این موارد همه برخی از دلایل اجتماعی بروز این اختلال هستند. دقت کنید که این اختلالات، یک دلیل واحد و مطلق ندارند و ممکن است ترکیبی از علائم بالا باعث بروز این اختلال در افراد شود. همچنین در نهایت برای اینکه علت و دلیل بروز این اختلال را در زندگی خود به درستی درک کنید، حتما باید به یک روانشناس و یا یک فرد تخصصی مراجعه کنید و به تشخیص او اعتماد کنید.

اشتراک گذاری مطلب در :

نظرات و دیدگاه ها