دانستنی های روان رشد

تفاوت اختلال دوقطبی نوع یک و دو

  • انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۴

  • نویسنده: برنامه نویس ره وب

  • دسته بندی: مشاوره و درمان بزرگسالان

همه ما در طول زندگی خودمان، فراز و نشیب هایی را تجربه خواهیم کرد. اما گاهی اوقات این لحظات شادی و ناراحتی،‌ دلیل دیگری دارد که یکی از آنها، می تواند اختلال دو قطبی باشد. در این صورت شما ممکن است فازهای مختلفی را تجربه کنید. در یک دوره به شدت پر انرژی و هیجان زده هستید و برخی مواقع در افسردگی و احساس تاریکی فرو رفته اید. این که با چه شدت و برای چه مدتی این احساسات را تجربه کنید و فازهای مختلف را داشته باشید، همه بستگی به نوع دو قطبی شما دارد.

اختلال دو قطبی نوع ۱ و دو معروفترین و شناخته شده ترین انواع آن هستند که تفاوت هایی با یکدیگر دارند. هر دو نوع شامل دوره های افسردگی هستند، اما تفاوت اصلی آن ها در نوع و شدت دوره های شیدایی است. در ادامه این مقاله می خواهیم تفاوت های کلیدی بین اختلال دو قطبی نوع یک و دو را بررسی کنیم تا برای درمان این بیماری اقدام کنید.

تفاوت دوقطبی نوع یک و دو

تفاوت های اصلی دوقطبی نوع ۱ و ۲، بین اپیزودهای خلقی آن ها است. در دوران افسردگی، فرد احساس غم و ناامیدی و خستگی میکند. از آن طرف دوران شیدایی، مربوط به احساس انرژی زیاد و افزایش اعتماد به نفس است و با پر حرفی همراه است. و به طور خلاصه‌، اصلی ترین تفاوت بین این دو نوع اختلال،‌ در شدت دوره های شیدایی آن است. بیایید این تفاوت ها را بررسی کنیم.

۱. تفاوت علائم اختلال دو قطبی نوع یک و دو

بارزترین علامت دو قطبی نوع ۱،‌ دوره های شیدایی یا مانیا کامل است. این دوره‌ها با افزایش غیرطبیعی انرژی، فعالیت، و خلق و خو همراه هستند. فردی که دارای اختلال نوع یک دوقطبی است، یک دوره شیدایی کامل را تجربه میکند، اما ممکن است دوره افسردگی را تجربه کند. (یا حتی نکند)

اما در اختلال دو قطبی نوع دو، فرد به جای دوره های شیدایی کامل، دوره های هیپومانیا را تجربه میکند. هیپومانیا، حالت خفیف تر شیدایی است که با علائم مشابه اما با شدت کمتر همراه است. فرد با این اختلال، اما یک دوره افسردگی کامل و اساسی را تجربه خواهد کرد.

به طور کلی و برای جمع بندی، تفاوت دوره های حسی در دو قطبی نوع یک و دو به این صورت مشخص میشود: در نوع یک، دوره های شیدایی شدیدتر است و در نوع دو، دوره های افسردگی شدید تر هستند. حالت دیگری نیز ممکن است و آن این است که در نوع دو، نوسانات خلقی بیشتر به سمت افسردگی متمایل است، در حالی که در نوع یک، شیدایی و افسردگی به طور مساوی رخ می‌دهند.

۲. تفاوت راهکارهای درمانی دوقطبی نوع ۱ و ۲

همانطور که متوجه شدید، این دو نوع اختلال هر کدام علائم متفاوتی دارند. پس به طبع آن روش و راهکارهای درمانی آن ها نیز کمی متفاوت است. در ابتدا باید بدانید که هر دو نوع آن قابل درمان هستند. اما حتما باید به یاد داشته باشید که برای درمان قطعی اختلال دو قطبی به یک مشاور و روانپزشک متخصص و حرفه ای مراجعه کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

پزشکان عموما دو قطبی را با ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی درمان میکنند. برخی از قرص ها و داروهایی که میتواند توسط پزشکان تجویز شود شامل موارد زیر است:

  1. تثبیت کننده های خلق و خو
  2. داروهای ضد تشنج
  3. داروهای ضد افسردگی

همچنین استفاده از داروهای ضد روان پریشی نیز امکان پذیر است. هر کدام از افرادی که این دو نوع اختلال را دارند میتوانند روان پریشی را تجربه کنند اما در اختلال نوع یک، این احساس شایع تر و بیشتر است. در ابتدا پزشک برای اینکه به یک درمان مناسب برای شما دست یابد، ممکن است از دوزهای مختلفی از دارو و روشهای درمانی را امتحان کند تا در نهایت به ترکیبی مناسب از دارو و درمان های مناسب دست یابد.

نکته بسیار مهمی که برای درمان خصوصا برای دارودرمانی باید به آن توجه کنید، این است که به طور کامل و مرتب داروهای خود را مصرف کنید و دوره درمانی خود را به اتمام برسانید. نوشتن علائم و یادداشت حالت های مختلف قبل و بعد از مصرف دارو و انجام راهکارهای درمانی نیز میتواند به شما و پزشکتان کمک کند.

اگر اطمینان دارید که کلینیک روانپزشکی خوب و معتبری را انتخاب کرده اید، ولی نشانه های بیماری بدتر شده اند و یا اصلا تغییری نداشته اند، خوب است که با پزشکتان مشورت کنید. پزشک ممکن است داروهای و روش های درمان شما را تغییر دهد و یا نوع دیگری از روان درمانی را به همراه درمان فعلی شما امتحان کند.

۳. تفاوت تشخیص دوقطبی نوع ۱ و ۲

تشخیص این بیماری توسط یک روانپزشک حرفه ای انجام میشود. برای تشخیص اینکه شما کدام نوع دوقطبی را دارید، پزشک ممکن است تاریخچه پزشکی شما و یا هر گونه علائمی که مربوط به شیدایی و افسردگی دارید را بررسی کند و  در ادامه ممکن است سوالاتی از شما بپرسد که به او کمک میکنند تا تشخیص نهایی خود را اعلام کنند.

اگر علائم اختلالات دوقطبی نوع یک و دو را تجربه می کنید، مراجعه به یک پزشک میتواند به شما کمک کند که متوجه نوع اختلال خود شوید. خوب است که در جلسه ای که با پزشک خود دارید، یک فرد نزدیک به خودتان را نیز به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید. چون ممکن است سوالات پزشکتان را به صورت صحیح تر پاسخ دهد و به پزشک کمک کند تا علائم شما را بهتر درک کند. اگر وقت کافی ندارید که به صورت حضور به پزشک مراجعه کنید، میتوانید در جلسه اول، از مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده کنید و در صورت لزوم حضوری پزشک را ببینید.

خلاصه تفاوت های دو قطبی نوع یک و دو

  دوقطبی نوع یک دوقطبی نوع دو
مانیا دارد ندارد
هایپومانیا ممکن است دارد
دوره های افسردگی ممکن است دارد (شدید)
روان پریشی با امکان بیشتر با امکان کمتر
نیاز به بستری در بیمارستان بله امکان دارد
درمان روان درمانی، تثبیت کننده های خلقی و داروهای روان پریشی روان درمانی، تثبیت کننده های خلقی

اختلال دوقطبی نوع یک و دو، هر دو از اختلالات خلقی جدی هستند که می توانند در زندگی افراد تاثیر جدی و بسیار زیادی داشته باشند. در این مقاله به تفاوت های بین اختلال دو قطبی نوع یک و دو پرداختیم و انواع آن ها را بررسی کردیم. اگر علائمی را تجربه می‌کنید که فکر می‌کنید ممکن است مربوط به اختلال دو قطبی باشد، به متخصص روانپزشک مراجعه کنید و برای درمان این بیماری اقدام کنید.

اشتراک گذاری مطلب در :

نظرات و دیدگاه ها