دانستنی های روان رشد

انواع فوبیا

  • انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

  • نویسنده: برنامه نویس ره وب

  • دسته بندی: مشاوره و درمان بزرگسالان

فوبیاها، ترس های غیرمنطقی و شدید از اشیاء، مکان ها یا موقعیت های خاص هستند که می توانند زندگی فرد را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده و کارکردهای عادی او را مختل کنند. در این مقاله، با انواع مختلف فوبیاها، علائم و راه های درمانشان آشنا خواهیم شد. با درک عمیق تر این اختلالات، نه تنها می توانیم به یاری خود و اطرافیانمان بشتابیم، بلکه گامی مهم در جهت ارتقای سلامت روان جامعه نیز برخواهیم داشت.

فوبیا دقیقا چیست؟

انسان در طول زندگی خود با ترس های مختلفی روبرو می شود. برخی از این ترس ها طبیعی و ذاتی هستند و به ما در مواجهه با خطرات و حفظ سلامتی مان کمک می کنند. اما گاهی اوقات، ترس ها می توانند غیرقابل کنترل، شدید و غیرمنطقی شوند. در این حالت، فرد دچار فوبیا یا هراس شده است.

فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است که در آن فرد از یک شیء یا موقعیت خاص به طور عمیق و مداوم می ترسد. این ترس آنقدر شدید است که می تواند به طور قابل توجهی در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند و او را از انجام فعالیت های عادی بازدارد. انواع مختلفی از فوبیا وجود دارد. در ادامه بیایید آن ها را بررسی کنیم.

انواع فوبیا

۱. هراس از ارتفاع (آکروفوبیا)

این فوبیا با ترس شدید از ارتفاعات مشخص می شود. افراد مبتلا به آکروفوبیا ممکن است هنگام قرار گرفتن در ارتفاعات دچار سرگیجه، حالت تهوع، تعریق و لرزش شوند. تجربیات تلخ زندگی و ژنتیک میتوانند برخی از دلایل ایجاد این فوبیا باشند. درحالی علت دقیق آن کاملا مشخص نیست.

۲. هراس از پرواز (آویوفوبیا)

آویوفوبیا یکی از شایع ترین انواع فوبیا است که با ترس شدید از پرواز و هواپیما مشخص می شود. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است از قرار گرفتن در فرودگاه، سوار شدن به هواپیما و یا حتی فکر کردن به پرواز دچار اضطراب شدید شوند. این افراد ممکن است در هنگام فکر کردن به پرواز، قبل از پرواز، حین پرواز و یا حتی بعد از پرواز دچار علائم شدیدی مانند اضطراب، ترس، وحشت، سرگیجه، حالت تهوع، تعریق، لرزش، تنگی نفس و یا حمله پانیک شوند.

۳. هراس از فضای بسته (کلاستروفوبیا)

کلاستروفوبیا که به آن تنگنا هراسی نیز میگویند، با ترس از قرار گرفتن در فضاهای بسته، مانند آسانسور، تونل و یا اتاق های کوچک مشخص می شود. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است در این مکان ها دچار احساس خفگی، وحشت و حمله پانیک شوند.

۴. هراس از فضای باز (آگورا فوبیا)

آگورا فوبیا با ترس از قرار گرفتن در فضاهای باز، مانند میدان ها، خیابان های شلوغ و یا پارک ها مشخص می شود. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است از تنها بیرون رفتن از خانه و یا حضور در مکان های عمومی خودداری کنند و یا برای بیرون رفتن از خانه نیاز به همراهی یکی از اعضای خانواده یا دوستانشان داشته باشند.

۵. هراس از حیوانات (زوفوبیا)

زوفوبیا یعنی ترس از یک یا انواع مختلف حیوانات، مانند عنکبوت، مار، سگ و یا گربه. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است در صورت دیدن حیوان و یا حتی مشاهده عکس های آن نیز دچار علائم شدیدی مانند لرزش، تعریق و تنگی نفس شوند.

۶. هراس از صحبت در جمع (گلوسوفوبیا)

گلوسوفوبیا نوعی ترس شدید از صحبت در مقابل جمع مشخص است. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است هنگام سخنرانی در حضور دیگران دچار لرزش صدا، تعریق و یا تپش قلب شوند. این ترس می‌تواند آنقدر شدید باشد که فرد مبتلا به گلوسوفوبیا از موقعیت های شغلی، تحصیلی و اجتماعی که نیازمند سخنرانی در جمع هستند، اجتناب کند و این امر می تواند کیفیت زندگی او را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

۷. هراس از اجتماع (سوشیال فوبیا)

سوشیال فوبیا یا ترس اجتماعی یعنی ترس از موقعیت های اجتماعی. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است از حضور در جمع، صحبت با افراد غریبه و یا شرکت در رویدادهای اجتماعی خودداری کنند. این ترس می‌تواند آنقدر شدید باشد که فرد مبتلا به آن از موقعیت های اجتماعی مانند مهمانی ها، جلسات، صحبت در جمع، غذا خوردن در رستوران و یا حتی صحبت کردن با افراد غریبه اجتناب کند و این امر می تواند کیفیت زندگی او را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

۸. هراس از عنکبوت (اراکنوفوبیا)

آراکنو فوبیا یکی از شایع ترین انواع زوفوبیا است که با ترس شدید از عنکبوت مشخص می شود. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است در صورت دیدن عنکبوت دچار علائم شدیدی مانند جیغ زدن، فرار کردن و یا حمله پانیک شوند. علت دقیق اراکنوفوبیا ناشناخته است، اما احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن نقش دارند.

۹. هراس از مار (او فیدوفوبیا)

اوفیدو فوبیا یعنی ترس شدید از مار. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است در صورت دیدن مار دچار علائم شدیدی مانند لرزش، تعریق و یا غش کردن شوند.

۱۰. هراس از سگ (سینوفوبیا)

سینو فوبیا با ترس شدید از سگ مشخص می شود. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است در صورت دیدن سگ دچار علائم شدیدی مانند لرزش، تعریق و یا حمله پانیک شوند.

۱۱. هراس از دست دادن کنترل (آکروفوبیا)

آکروفوبیا با ترس از دست دادن کنترل در موقعیت‌های خاص، مانند رانندگی، پرواز و یا حضور در مکان‌های شلوغ مشخص می‌شود. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است در این موقعیت‌ها دچار حمله پانیک شوند.

تمامی این موارد تنها برخی از انواع بسیار مختلف فوبیا هستند. اگر فکر می کنید که ممکن است به فوبیا مبتلا باشید، حتما به یک دکتر متخصص مراجعه کنید و از خدمات مشاوره فوبیا و ترس استفاده کنید تا راهنمایی های حرفه ای دریافت کنید و برای درمان تلاش کنید. با درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به فوبیا می توانند بر ترس خود غلبه کنند و زندگی عادی و پرباری داشته باشند.

اشتراک گذاری مطلب در :

نظرات و دیدگاه ها