دانستنی های روان رشد

اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان

  • انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

  • نویسنده: برنامه نویس ره وب

  • دسته بندی: کودکان و نوجوان

اختلال دوقطبی در کودکان به اندازه بیش فعالی رایج نیست و گاهی با آن اشتباه گرفته می شود و همین باعث میشود که برخی از افراد اطلاعات کافی در این باره نداشته باشند و نتوانند در زمان مناسب برای درمان آن تلاش کنند. اما این از اهمیت درمان این اختلال کم نمیکند. اختلال دو قطبی در کودک، یک بیماری روانی نادر اما جدی است که بر نحوه تنظیم احساسات، افکار و رفتار آنها تاثیر می گذارد. این اختلال با نوسانات خلقی شدید و غیرمعمول مشخص می شود که به طور قابل توجهی از نوسانات خلقی طبیعی دوران کودکی فراتر رفته و در عملکرد روزانه کودک اختلال ایجاد می کند.

اختلال دو قطبی در کودکان و نوجوانان

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است که نوسانات شدید خلقی در فرد ایجاد می کند. این نوسانات خلقی می تواند از افسردگی شدید تا شیدایی یا مانیا (حالت سرخوشی و هیجان غیرطبیعی) متغیر باشد. اختلال دو قطبی در کودکان و نوجوانان نیز می تواند رخ دهد و علائمی مشابه بزرگسالان داشته باشد، اما ممکن است تشخیص آن دشوارتر باشد.

کودک یا نوجوانی که دوقطبی دارد، دوره های شیدایی و افسردگی را تجربه میکند. برای مثال ممکن است در دوره شیدایی،‌ بیش از حد فعال و پر انرژی باشد، بیش از حد صحبت کند و افکار خود را به طور نامنظم بیان کند. اما در دوره افسردگی، غمگین و افسرده به نظر برسد و علاقه خود را به فعالیت های مورد علاقه خود از دست بدهد و احساس نا امیدی کند. در ادامه، علا، علت و درمان این اختلال را در کودک و نوجوان بررسی میکنیم. مهم است که در صورت مشاهده هرگونه علائم، به سرعت برای درمان قطعی اختلال دوقطبی اقدام کنید و برای بهتر شدن کودکتان تلاش کنید.

علائم اختلال دوقطبی در کودکان

علائم دو قطبی در کودکان و نوجوانان می تواند شبیه به سایر مشکلات رفتاری یا رشدی باشد، به همین دلیل تشخیص این اختلال میتواند کمی پیچیده باشد. در این قسمت بیایید علائم این اختلال را در کودکان بررسی کنیم تا در صورت مشاهده هر یک به سرعت برای درمان اقدام کنید.

علائم شیدایی یا هیپومانیا در کودکان

  • افزایش غیرطبیعی سطح انرژی و فعالیت
  • تحریک پذیری و بی قراری
  • کاهش نیاز به خواب
  • صحبت بیش از حد و پرحرفی
  • حواس پرتی
  • افزایش اعتماد به نفس و غرور
  • تمایل به انجام فعالیت های پرخطر
  • پرخاشگری
  • عدم تمرکز

علائم افسردگی در کودکان

  • غم و اندوه مداوم
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های مورد علاقه
  • تغییرات در اشتها و الگوی خواب
  • مشکل در تمرکز
  • احساس ناامیدی و بی ارزشی
  • افکار مرگ یا خودکشی

این موارد برخی از علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان است. مهم است که در این دوره اختلال، با افسردگی اشتباه نشود. دقت کنید که اگر این علائم را در کودک خود بعد از دو هفته مشاهده کردید، در این صورت ممکن است کودک شما افسردگی داشته باشد که باید به مشاوره افسردگی کودک مراجعه کنید و برای درمان افسردگی تلاش کنید.

اما این مورد نیز مهم است که این علائم همچنین برخی از نشانه های وجود دو قطبی در کودکان است. دقت کنید که اختلال دوقطبی در کودکان یک بیماری جدی است که می تواند زندگی آنها را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. اگر این علائم را در آن ها مشاهده میکنید و نگران هستید که فرزندتان ممکن است به اختلال دوقطبی مبتلا باشد، مهم است که در اسرع وقت از خدمات روانشناسی کودک استفاده کنید. اگر در اسرع وقت شروع به درمان کنید، امکان درمان سریعتر هرچه بیشتر فراهم میشود.

نحوه تشخیص دو قطبی در کودکان چگونه است؟

تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان دشوارتر از بزرگسالان است، زیرا علائم آن می تواند شبیه به سایر اختلالات روانپزشکی یا نوسانات خلقی طبیعی دوران کودکی باشد.

در مرحله اول، پس از اینکه به یک کلینیک روانشناسی نوجوانان مراجعه کردید، روانشناس برای تشخیص دقیق، از مصاحبه مفصل با کودک و والدین، مشاهده رفتار کودک در محیط های مختلف، و ابزارهای تشخیصی استاندارد استفاده می‌کند. معیارهای تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان بر اساس DSM-5  که راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است، شامل تجربه دوره های مانیا یا هیپومانیا، اختلال در عملکرد، تداوم علائم، و سایر علائم مشابه است که مشاور به تمام آن ها دقت میکند و سپس تشخیص خود را اعلام میکند.

درمان اختلال دو قطبی در کودکان

درمان این اختلال در کودکان کمی چالش برانگیز است. چون ممکن است با اختلالات دیگری مانند بیش فعالی و نقص توجه و مشکلات رشدی در کودکان اشتباه گرفته شود. اختلال دو قطبی در کودکان می تواند بر عملکرد آنها در مدرسه، روابط و سایر زمینه های زندگی تاثیر بگذارد. پس مهم است که برای درمان آن در زمان مناسب تلاش کنید. درمان این اختلال در کودکان و نوجوانان می تواند کمی متفاوت باشد.

کودکان و نوجوانان می توانند با پزشک خود برای ایجاد یک برنامه درمانی برای کمک به مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی خود همکاری کنند. برای درمان نهایی مهم است که حتی اگر یک دوره خلقی را تجربه نمیکند،‌ برنامه درمانی را دنبال کند. به یاد داشته باشید که یک برنامه درمانی ثابت و قابل اعتماد بهتر از شروع درمان و توقف آن است.

دارودرمانی

چندین نوع دارو می تواند به درمان علائم اختلال دوقطبی کمک کند. هر کودکی متفاوت است. آنها ممکن است نیاز داشته باشند انواع مختلفی از داروها را امتحان کنند تا بهترین دارو را پیدا کنند. برخی از کودکان ممکن است به بیش از یک نوع دارو نیاز داشته باشند زیرا علائم آنها پیچیده است. پزشکان برای کودکان معمولا سعی می کنند کمترین تعداد دارو و کمترین دوز ممکن را برای کمک به درمان تجویز کنند. در دارو درمانی حتما به یاد داشته باشید که بدون صحبت با پزشک، دادن داروهای تجویز شده را به کودک خود متوقف نکنید. قطع ناگهانی دارو می تواند خطرناک باشد و علائم را بدتر کند.

درمان های روانشناختی

تراپی و روان درمانی نیز می توانند به کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی کمک کنند تا علائم خود را مدیریت کرده و مهارت های مقابله ای را یاد بگیرند. یکی از روش هایی که بیشتر از همه استفاده میشود، CBT است. این نوع درمان ها با گفت و گو با کودک انجام میشود و معمولا به صورت بلند مدت هستند. این روش درمانی، همچنین می تواند در کنار دارودرمانی استفاده شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

اختلال دو قطبی در کودکان یک بیماری جدی است، اما با تشخیص و درمان مناسب، کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی می توانند زندگی سالمی را تجربه کند. نکته مهم این است که به سرعت برای درمان تلاش و اقدام کنید. در این مقاله علائم بیماری دو قطبی در کودکان و نوجوانان، نحوه تشخیص و درمان آن را بررسی کردیم. امیدواریم این موارد برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی دارید، حتما در قسمت نظرات از ما بپرسید.

اشتراک گذاری مطلب در :

نظرات و دیدگاه ها